Detaljregulering av Klett – døgnhvileplasser for langtransportsjåfører.
—————————————————————————————————————–
Vi er kjent med at Statens Vegvesen har igangsatt en prosess overfor grunneiere vedrørende «Detaljregulering av E6, E39 og Fv 707 Klett, del av 203/3, 207/1 og 211/10 m.fl.» Planen går ut på å flytte kontroll- og vektstasjonen fra Sandmoen til Klett. Dette samsvarer ikke med bystyrets enstemmige vedtak 27.08.15 om Detaljregulering av Klett, som ivaretok fagbevegelsens krav om å etablere døgnhvileplasser for langtransportsjåfører.
Vi viser til at et klart politisk flertall av partiene i Trondheim Bystyre (AP, SV, Rødt, MDG, KrF, PP, SP, V, H) sa ja til et krav i fagbevegelsens Trondheimsmanifest før kommunevalget 2015 om å «sørge for at det blir etablert døgnhvileplasser for langtransportsjåfører i tilknytning til innfartsveiene sør og øst for Trondheim.» Vi var derfor godt tilfreds med det enstemmige vedtaket bystyret gjorde 27.08.15 om Detaljregulering av Klett, del av gnr/bnr 203/3 og 211/10, sluttbehandling. I reguleringsbestemmelsenes § 4. Bebyggelse og anlegg fremgår at «Områder for kombinert bensinstasjon / vegserviceanlegg og bevertning omfatter følgende tiltak: – Bensinstasjon / drivstoffpumpestasjon for tungtransport. – Vegserviceanlegg omfatter servicehus for tungtransport; toaletter, vask, dusjer og oppholdsrom. I tillegg tillates vaskeplass / hall for tungtransport. – Bevertning omfatter vegkro med overnatting tilknyttet vegrelatert virksomhet. Det tillates ikke hotell.» I illustrasjonsplanen er det inntegnet døgnhvileplasser for tungtransport med 20 P-plasser.
Yrkestrafikksjåfører
Mange yrkestrafikksjåfører har sitt daglige arbeid langs hovedtrafikkårene. Allikevel er det i liten grad i Norge bygd ut tilfredsstillende områder for disse sjåførene hvor de kan hvile ut og hvor det også er oppholdsrom, toaletter, vaske- og stellerom og andre velferdsmessige tilbud. I følge vegmyndighetene er det per januar 2017 kun 39 døgnhvileplasser langs riksvegene i Norge. Ni av disse ble åpnet i 2016. For å kunne ivareta lovpålagte krav til kjøre- og hviletid pågår det et arbeid med etablering av døgnhvileplasser for tungtransporten. En plan for dette ble godkjent av Vegdirektoratet i april 2017. Det er derfor avgjørende både for trafikksikkerheten og arbeidsforholdene for sjåførene at det framover i tid blir fortgang i å bygge døgnhvileplasser.
Norges lastebileier Forbund (NLF)
Norges Lastebileier Forbund (NLF) har blant annet fremhever at kriminalitet utgjør en stadig større trussel mot transportselskapene, og bedre sikkerhet ved hvile og bedre forhold langs veien med egne lokaler med dusj og vaskemuligheter har lenge vært høyt på agendaen hos næringen. Bransjegruppa i Transportarbeiderforbundet peker på at planleggingen må ta hensyn til at biler med kjøleaggregat produserer en del støy. Det er derfor ikke hensiktsmessig å anlegge døgnhvileplasser nært innpå boligområder.
Bystyrets vedtak av 27.08.15 om Detaljregulering av Klett ivaretar overnevnte behov. Vi ber derfor om at dette vedtaket blir opprettholdt.
Vennlig hilsen
———————————- ————————————
John-Peder Denstad Johnny Sletvold
Leder av LO i Trondheim leder av Midtnorsk Transportarbeiderforening
LO i Trondheim, P.b. 846 Sentrum, 7409 Trondheim
Kontoradresse: Inngang C, Folkets Hus
Tlf. 73 – 80 73 14 / Tlf. 995 14 216 / e-post: post@loitrondheim.no / hjemmeside: www.loitrondheim.no
Detaljregulering av Klett – døgnhvileplasser for langtransportsjåfører – 09.01.18